U3F1ZWV6ZTE0NTkwMzMxMzUwX0FjdGl2YXRpb24xNjUyODgzMjYyNTQ=

رواية علي ياعلوه يابتاع الفل الفصل الأخير - بقلم منة محمد

نوفيلا علي ياعلوه يابتاع الفل البارت الثامن 8 والأخير بقلم الكاتبة منة محمد منووشه

رواية علي ياعلوه يابتاع الفل الفصل الثامن 8 والأخير

عندما دلفت عائشه الي شقتها ظلت تقفز بسعاده فأخيرا ستصبح معه دائما، اقترب انس منها بابتسامه هاتفا:
_ايه ياعشوشتي فرحانه اوي كده

اردفت عائشه بغيظ:
_عشوشتي ياجدعان مدلعوا دلع عدل بقي
اقولكم قوليلي اوشه
شوشو او شوشا
يعني حاجه عدله كده مش عشوشتي وعشه كتير عليا كده كتييير

قهقه انس بقوه فهو يعشق اغاظتها،هي من امتلكت قلبه بأفعالها وجنانها، اقترب انس منها مقبلا جبهتها هاتفا وهو يبتعد عنها ببطئ:
_بحبك يا مجنونه

نظرت له عائشه بسعاده ثم اقتربت منه وقبلت وجنتيه هاتفه:
_وانا بعشقك ياقلب المجنونه

ركضت عائشه الي غرفتها واغلقت الباب بالمفتاح، استوعب انس ما فعلته تلك المعتوهه فركض تجاه الغرفه وظل يطرق الباب وهو يصيح بغيظ:
_افتحي يا مجنونه النهاردة ليلة دخلتنا انتي يابت
ياعشه طيب ياعشوشتي طيب ياعشعوشتي
انتي ياهبله افتحي

اردفت عائشه بمرح من خلف الباب:
_الاريكه تناديك يااخ انس

هتف انس بنفاذ صبر:
_مهب الغلطه غلطتي انا اللي اتجوزت مجنونه
صبرني يارب من اول يوم كده

قهقهت عائشه عندما استمعت لحديثه، لم يفت دقيقه وسمعت صراخه بأسمها، قفزت هي بسعاده عندما سمعته يصيح:
_عاااااااااااااا عيشااااااااااااه انتي يابت يامجنوووووووونه
حطالي دبابيس في الكنبه هعمل ايه فيكي بس اعمل انا لما اشرب عصير يروق دمي في حد يحصله اللي بيحصلي ده يوم فرحه

بعد دقيقه صاح انس بنفاذ صبر:
_تصدقي انا مش هعمل حاجه النهارده حتي الاكل مش هاكل لحسن تكوني حطالي ملين فيه مهو النهارده يوم المقالب العالمي
حاطه في العصير شطه صبرني يارب

لم تسمع له اي صوت فعلمت انه ذهب في ثبات عميق، ظلت تقفز فوق الفراش بسعاده قبل ان تبدل ملابسها، بدلت ملابسها ثم استلقت علي الفراش وهي تفكر في من ملك قلبها حتي غفت والابتسامه تعلو وجهها،

بقلم منة محمد

في اليوم التالي استيقظت عائشه قبل زوجها، فأبتسمت فخبث قبل ان تحضر زجاجه اسم (ثلج الافراح)، واحضرت ايضا صواريخ الاعياد ثم خرجت من غرفتها متوجهها تجاهه بحذر، بدأت في وضع ثلج الافراخ علي كل جسده ووجهه لكن بحذر شديد حتي لا يستيقظ، ثم اشعلت الصواريخ وركضت الي غرفتها😂😂،بعد ثواني انفجرت الصواريخ محادثه صوت مرتفع، انتفض انس بفزع هاتفا:
_عاااااااا ايه في ايه المطبخ انفجر ولا ايه😂😂😂😂

اردفت عائشه بصوت مرتفع وهي تحاول كتم ضحكاتها:
_بص في المرايه بس وانت تعرف في ايه

نظر انس في المرأه لينظر لنفسه بصدمه، فجسده بوجهه تحول الي اللون الابيض مثل رجل الثلج، خرجت عائشه من الغرفه لتنظر الي صدمته، لم تستطيع تمالك نفسها فأنفجرت ضاحكه، ظل انس يحول بصدمه نظرت من المرأه الي ومنها الي المرأه حتي استوعب ما حدث😂، فركض خلفها بغيظ ركضت هي مسرعه وهي تقهقه بشده وصوت ضحكاتها تتعالي حتي امسك بها انس الذي هتف بغيظ:
_طب اعمل فيكي ايه اعلقك جسمك نحس من التعليق وبقيتي بتاخديه اصحي اعمل فيكي ايه يا اخرة صبري

اردفت عائشه بدلع مصطنع:
_تسيبني يانسنوستي يهون عليك يعني عشعوشتك حبيبتك

نظر لها بضحك علي طريقة حديثها ثم حملها علي يديه، وتوجه الي غرفته غالقا الباب خلفهم، لتصبح زوجته قولا وفعلا، بعد كثير من الوقت كانت تهتف بابتسامه:
_ايه الدلع ده كله كمان اكل في السرير

اردف انس بضحك وهو يضعه امامها:
_مع انه خسارة فيكي والله بس يلا علشان تعرفي اد ايه انا زوج مضحي
يعني يكفي تضحيتي اني اتجوزك دي لوحدها تضحيه كبيره😂😂😂

وكزته عائشه بغيظ في كتفه صائحه بغرور مصطنع:
_ده انا الف من يتمناني انا اصلا خساره في البلد دي
وبعدين انتوا مش عارفين قيمتي

قهقه انس بقوه هاتفا:
_الالف اللي بتقولي عليهم هيندموا بعد ميشوفوا اللي انا شوفته في اول يوم جواز😂

اردفت عائشه بضحك:
_صراحه عندك حق😂😂😂
المهم بقي يلا كلم انس علشان اطمن عليه

هتف انس بغيظ:
_هو الواد ده طلعلي في كل حته كده

اماءت عائشه بابتسامه، فهاتف انس مالك الذي بعد ان قالوا التحيه وسألوه عن الصحه والاحول هتف مالك بهدوء:
_اكيد متصل علشان تطمن علي انس
بس اقولك بصراحه ياانس سفركم لمدة اسبوع من غيره هي أثر على نفسيته جامد انت عارف هو اد ايه متعلق بعائشه ولسه متأقلمش مع فكرة انها تبعد عنه اسبوع بحاله
هو علفكره معيطش لانه متفق مع عائشه انه مش هيعيط بس هو انطفي قاعد كده علي الكرسي مش بيروح ولا بيلعب ولا بيعمل حاجه خالص حتي الاكل بياكل حاجه بسيطه جدااا

هتف انس بتفكير:
_اقفل يامالك انا هاجي اخده

اغلق انس مع مالك فوجد عائشه تنظر له بتساؤل، سرد لها ما قاله مالك ثم نهض وارتدي ملابسه فأصرت عائشه علي الذهاب معه، بدلت ملابسها هي الاخري ثم اتجهوا الي شقة مالك القريبه كثيرا من شقتهم، وصلوا امام شقة مالك فطرقت عائشه الباب حتي فتح مالك، دلفت الي الشقه وهي تصيح بحنان:
_انس انووووسه حبيب ماما

وجدته يخرج ركضا من غرفة ما، نظر لها بسعاده ثم ارتمت في احضانها،ضمته هي بقوه هامسه:
_وحشتني اوي اوي

قبل انس وجنتيها هامسا:
_انتي اللي وحشتيني

هتف انس بمرح:
_طب وانا ايه مليش حضن ولا بوسه ولا انس حاجه كده انا اللي جبتها علي فكره

قهقه الجميع فركض انس تجاهه مقبلا وجنتيه، ثم جلس بجانب عائشه، فوضعت يديها اسفل رأسه وضمته الي حضنها، بدأت في العب ببخصلات شعره فهذه وضعيتهم المفضله، اردفت اني بحنان:
_انت هتروح معانا ياانوس وهتسافر معانا كمان

اماء انس بسعاده ثم لف يديه حول خصرها وضمها بشده واضعا رأسه علي موضع قلبها، خرجت مرح وعصام والد مالك وظلوا يتحدثوا ويتمازحو حتي قرر انس الرحيل، بعدما انتهي انس الصغير من تبديل ملابسها غادروا الشقه متجهين نحو شقتهم،مرت الايام وسافر انس وزوجته وانس الصغير الي مرسي علم، بعد اسبوع عادوا لتمر الايام علي الجميع بمرح ومقالب ومشاكله فعائشه ومرح كانوا سبب سعادة الواجهة كانوا خير زوجات، حتي مرت عشرة اعوام، تغير فيهم الكثير والكثير عدا جنان عائشه هذا الذي لن يقل يوما، انجبت عائشه طفلين اسمتهم ادم واسر، ادم يملك من العمر تسعة اعوام، اما اسر فهو يملك من العمر خمسة اعوام فقط، ااما مرح فهي اكتفت بأطفالها الثلاثه، واليوم يوم نتيجة الثانوية العامة لدي انس وحماده، جلست عائشه علي الاريكه تدعي الله ان يوفقهم وقلبها ينبض بشده اثر خوفها، حتي استمعت لصوت المفتاح ركضت انس باب الشقه لتجد انس يدخل ومعه حماده هتفت بقلق:
_طمنوني عملتوا ايه

ابتسم انس لها بحنان هاتفا:
_انتي متوتره كده ليه بس ياعشعوشتي الحمدلله جبت ٩١ وحماده جاب ٨٨

تنهدت عائشه براحه ثم هتفت بسعاده:
_هروح اعملكم احلي كيكه بمناسبة الخبر العسل ده

ركضت عائشه الي المطبخ وهي تقفز بسعاده، قهقه انس بشده فقال حماده بضحك:
_عشه هتفضل عشه عمر جنانها ده مهيقل في يوم

رد عليه انس بضحك:
_اوافقك الرأي بشده عشه لن لن تتغير😂😂
تعالي في اوضتي نقعد نلعب بلايستيشن شويه

اماء حماده بموافقه ثم دلف معه الي غرفة وبدأو في اللعب، استمعت عائشه لصوت الباب فعلمت ان طفليها قد عادوا، ركضت تجاه الباب وفتحته لتجدهم يدلفوا الي الشقه هاتفين بصوت مرتفع يشوبه المرح:
_جعانين جعاااانين جداااا ا ياعشعوشتنا يلاا بقي اعملي الاكل ياعشه

اردفت عائشه بمرح وهي تصفع كل منهما تحت رأسه من الخلف:
_هو انتوا مبتعرفونيش غير في الاكل
العيادة تدخل تحضن امها وتحكيلها اللي حصلها في المدرسه انما انا خلفتي موردتش علي حد 😂😂

استمعت لصوت زوجها يقول بمرح:
_ده علشان ياروحي امهم مش انا حد
دي امهم ست المجانين كلهم 😂😂

رفعت نظرها لتجده يقف امام باب الشقه، قهقه الجميع بمرح ثم التفوا حول المائده فقال انس:
_كلنا هنروح النهارده عند علوه ابوكي يا عائشه حتي مالك ومرح والعيال

اماءت عائشه بالموافقة هاتفه:
_اشطا العيال بس يدربوا علشان تدريب الكارتيه بكره وبعد كده نلبس ونروح

اماء انس بموافقه،عم الصمت حتي انتهوا من تناول الطعام،بدأ طفليها في فعل التمارين حتي شعرت بألم في جنبها اثر ضربة اسر فيه،هتفت عائشه بغيظ:
_علفكره انت تدرب علي اخوك وهو يضرب عليك مش عليا يابابا

اردف اسر ببراءه مصطنعه:
_لا انا بحب تدرب عليكي ياماامي

اردفت عايشه بسخريه:
_ياروح مامي
ولاااااا انت وهو انا عارفه انكم متفقين فنتلم كده بدل مااقوم اجيب الطاسه

اردف ادم بضحك مغيظا اياها:
_هو انتي بطلعي اللي كان علوه وهيوم بيعملوا فيكي علينا ولا ايييه

قهقه انا بشده فنظرت عائشه لهم بغيظ، ثم ركضت انا المطبخ واحضرت (الطاسه)، وبدأت بالرفض خلفهم حتي امسكت بهم صائحه بصوت مرتفع:
_حمااااااااده انس انتوا يارجاااااااله

خرج حماده برفقه انس من الغرفه هاتفين بمرح:
_اؤمري يامعلمه

هتفت عائشه وهي تلقي كل طفل على احدا منهما:
_كل واحد فيكم يعلقلي عيل من العيال دي في المسمارين دول

في كل منهم ما قالته عائشه ثم دلفوا انس غرفتهم، اردفت عائشه بغيظ:
_انا مش بس هطلع عليكم اللي كانوا علوه ويام بيعملوه في لاااا ده انا هطلع عليكم اللي كان ابوكى كمان بيعملوا فيا
انا تقريبا من كل يوم بتشعلق الشعليقه العسل دي ايه رأيكم بقي

هتف ادم بغيظ:
_واحنا مالك احنا بكل ده نزلينا ياعشه احسنلك بدل ماهقول لبابا لما يصحي وهخلي يعلقك مكانا

هزت رأسها بالرفض ببرود هاتفه:
_ولا يقدر يعمل حاجه ده انا مسيطره

شعرت بأحد يمسك ملابسها من الخلف فنظرت الي الخلف ببطئ لتجده زوجها فهتفت بمرح:
_كنت لسه بقولهم حاضر ياحبايب مامي هنزلكم علشان بابي ميعلقنيش

اردف انس بنفاذ صبر:
_بطلعي في عيالي اللي عملناه فيكي ياعشه طييب هعلقك بس في اوضة نومنا

سار انس بها حتي استوقفه صياح ادم الذي اردف:
_يااااحاااااااج انس نزلنا الاول طيب

هتف انس ببرود وهو يكمل سيره:
_لا خليكم علشان تتعلموا الادب شويه

اردف اسر بتساؤل بعدما غادر والده:
_لو هو هيسبنا متعلقين اخد عشه ليه

اردف ادم بضحك:
_علشان يستفرد بيها

قهقه اسر بعدم فهم قليلا،بعد قيل من اوقت انا حماده الطفلين ثم بدأو في ارتداء ملابسهم ذاهبين الي منزل علي،فاليوم هو يوم التجمع العائلي الذي يحدث في منزل والدها،فقد توفي والد انس منذ خمسة سنوات توفي وهو يدعي لها ولمرح فلم يشعروه يوما انه عبئ عليهم بل كانوا ابنتا له راعو الله فيه حتي ذهبت روحه الي بارئها، بعد القليل تجمع الجميع امام المنزل ليفتح علي الباب، ليجدهم جميعا يقولوا بمرح:
_علي ياعلوه يابتاع الفل

قهقه على بشده فبعدما كانت عائشه فقط من تقول له هذا اصبح له عائله واحفاد جميعهم يستقبلوه دائما بتلك الجمله، نظر لهم وهو يهمس داعيا الله ان يديم عليهم التجمع والا يتفقوا ابدا.

تمت بحمدالله😍
كده الروايه خلصت بتمني تكون عجبتكم وضحكتكم😍عايزه كل قارئه تخرج عن صمتها وعن جميل وحلو وتقلولي رأيكم في الروايه وفي الاحداث وفي الفكره وفي الابطال وفي الاسلوب يعني اتكلمو عن كل حاجه فيها❤فرحوني برأيكم لان ده هيفرق معايا جامد ولو عندكم نقد طبعا قولوه انا بقبل النقد جدااا طالما بأسلوب محترم😍في بنات قالتلي مفيش طفل خمس سنين هيتكلم ويعمل كده زي حماده عايزه اقولها اني شوفت طفل تلت سنين وبيعمل اكتر من كده عادي جدااا وكان بيتكلم كده برضو😂😂مش بالسن كل طفل بيختلف عن التاني زي ما فيه اطفال عندهم خمس سنين وعندهم مشكله في نطق الحروف زي ما فيه اطفال هاديين جدا زي برضو ما فيه اطفال مشكله زي حماده كده وانس كل طفل بيختلف عن التاني ياقمر❤اخيرا انا بهدي النوفيلا دي لكل واحد مخنوق او مضايق انا عملاها اصلا علشانك انت😍اضحكوا متخلوش حاجه تعكنن عليكم حتي لو ظروفكم صعبه سبوها على ربنا واضحكوا❤قربوا لربنا علشان بجد هتلاقو راحتكم في القرب من الله مش في اي حاجه تانيتانيه❤ربنا يسعدكم ويريح قلوبكم وبالكم😍اللي حابب ينورني في جروبي علشان يعرف لما انزل رواية جديده❤جروبي اسمه منانيشوووو وناروو💃💃ناروو و منانيشوووو😍انتظروني في رواية جديده ان شاء الله❤بحبكم في الله❤😍

دمتم سالمين و متابعين😍
بقلمي/منة محمد (منووووشه منانيشوووو) ❤
قد يعجبك أيضا
الاسمبريد إلكترونيرسالة