رواية علي ياعلوه يابتاع الفل الفصل الأول - بقلم منة محمد

الصفحة الرئيسية
نوفيلا علي ياعلوه يابتاع الفل كاملة جميع الفصول من الفصل الأول إلى الفصل الأخير بقلم الكاتبة منة محمد عبر مدونة دليل الروايات (pdf)

الفصل الأول "1" من رواية علي ياعلوه يابتاع الفل

في احدي الاحياء الشعبيه،وفي احدي هذه المباني التي توجد بها، كانت تقف امام منزلها تنظر هنا وهناك، تبتسم بخبث فبالتأكيد سيصاب والدها بالجنون مما تفعله تلك الحمقاء، اخيرا عثرت علي ما كانت تبحث عنه، هتفت بصوت مرتفع ومقلتيها السودويتان تلمعان بمرح:
_علي ياعلي انت فين ياعلي

نظر (علي) لها بفقدان امل مردفا:
_فوضت الامر ليك يااارب
انا ايه اللي خلاني اتجوز اصلا علشان يبقي عندي بنت هبله كده اطلعي فوق ياهبله

قالت (عائشه) بطفوله مصطنعة:
_عايثه ثكولاته ياعلي ياعلوه يابتاع الفل😂😂

نظر (علي) الي الطريق بهدوء كأنه علي وشك القيام بقتلها، لم يجد احد فالوقت قد تعدي الرابعه فجرا، اقترب منها بهدوء لتبتعد (عائشه) وهي تبتلع ريقها بصعوبه، فهي تعلم ماذا سيفعل والدها لذا انطلقت ركضا الي الاعلي وهي تصيح:
_اهدي ياعلي مش كده صحتك ياحاج😂😂

هتف (علي) بصوت مرتفع وهو يركض خلفها:
_ملكيش دعوه بصحتي انا مش هسيبك النهارده
انا معرفتش اربي اصلا فقررت اني اربيكي النهارده

اردفت (عائشه) بمرح:
_متأخر اوي اوي ياحاج وماما سبقتك😂😂وربتني النهارده الصبح

رد (علي) بصياح:
_لا انا تربيتي مختلفه بقي مش انا اللي جيبتك للدنيا وبليت البشريه بيكي يبقي لازمن اربيكي 😂😂

دلفت ركضا الي شقتهم التي تقبع بالطابق الثالث،اما والدها فوقف امام باب المنزل يشاهد بتسليه ما سيحدث الان، فذلك العرض يحدث كل يوم😂😂،عندما وجدها تقترب من الهدف صاح بتسليه:
_اوعي بس تتخبطي في باب الازاز بتاع المكتب زي كل يوم

لم ينتهي من الجمله حتي وجدها تصتدم في الزجاج،قهقه بقوه عندما وجدها تسقط علي الارض مردفه:
_عاااااا انت عايز مني ايه ياجدع انت كل يوم تخبط فيا كده ااكمني غلبانه يعني ومليش لا حبيب ولا قريب ولا صاحب ولا غريب عااااااااااااا😂😂

قهقه (علي) بشده مردفا بتشفي:
_مش انتي بنتي بس مش خساره فيكي
ده انا مفروض كل يوم ابوس الازاز ده علشان بتتخبطي فيه

اردفت (عائشه) بمرح وهي تنهض من علي الارض:
_كده طيب
علي ياعلوه انت فين ياعلي يابتاع الفل 💃💃💃

ظلت تقفز وتهز جسدها كالبهلوان،حتي وجدت شئ يصطدم بوجهها فعلمت ما هو علي الفور، فلديهم فقد قد تبدلت الادوار، بعدما كان (الشبشب) هو سلاح الامهات اصبح سلاح والدها ايضا،هتفت هي بمرح:
_ولا يهمنا حتي لو خلصت شباشب الشقه كلها برضو هتفضل علي ياعلوه يابتاع الفل💃😝😝

ركضت مسرعه نحو غرفتها واغلقت بابها قبل ان يلحق بها والدها، فأردف (علي) بغيظ:
_ايه ياربي ده
الخلفه دي موردتش علي حد قبل كده بجد 😂😂
دي معندهاش لا دم ولا احساس ولا عقل نفسي اعرف هي عندها ايه طيب

اقترب (علي) من باب غرفتها ليسمعها تصيح بزهق:
_انتي ياقطه يابت القطه مش عايزه تتكلمي ليه ها
انا زهقت انا مبحبش النونوه دي ونو نو نو نو
لا اتلمي كده واتكلمي زينا هو انا جيباكي علشان تصدعيني ده ايه ده ده ده 😂😂طب اقولك كاكي طيب ولا هوهوي اعمليلك اي منظر كده بدل ماانتي مركزه مع النونوه بس

اردف (علي) بزهول:
_الهبله عايزه القطه تتكلم ومش عاجبها انها بتنونو
عاوزاها تكاكي بنتي عايزه القطه تكاكي وتهوهو يازين ما خلفت والله😂😂😂

قهقه بشده (علي) ما يقوله ثم هتف:
_انا شكلي اتجننت مهو صحيح اللي يقعد مع خلفه زي دي مش هيتجنن ازاي بس لما ادخل انام جنب مراتي احسنلي

دلف (علي) الي غرفة زوجته،واستقلي بجانبها علي الفراش، ليبتسم بقوه علي طفلته التي تعددت كل مراحل الجنان، لكنها رغم هذا تمتلك قلب من ذهب وعقل يظهر فقط وقت الضيق،اغلق مقلتيه ليذهب في ثبات عميق وعلي وجهه ترتسم ابتسامه سببها تلك المعتوهه، معتوهة حياته.
...........................................................................................
في الصباح استيقظت (عائشه) علي رنين هاتفها، امسكت الهاتف بضيق لانه ايقظها من نومها، اجابت علي الاتصال دون ان تعرف من يرن،هتفت بنوم دون ان تعي ما تقوله:
_هب هباهيبو هبهوبه مه مهاميهوو مهموهه 😂😂
خلي القطه تقول كده انا مش عاوزاها تتكلم بس خليها تقول كده يااسمك ايه
اصل هي زهقتني شغاله نو نو طب اقولك بلاش تقول خليها تكاكي طيب ولا تهوهو😂

استمعت لصوت رجولي يقهقه بشده قبل ان يردف:
_حاصر هخلي القطه تكاكي

فتحت مقلتيها برعب قبل ان تنظر الي الهاتف لتجده رقم لا تعرفه، لم تستطيع ان تفعل شئ سوا انها بدات بالصرااااخ دون ان تغلق الهاتف حتي:
_عااااااااااااااااااااااااااا عاااااااااااااااااا الحقوووووووني الحقوووووووني راجل غريب بيكلمني الحقوووووووووني

وجدت والديها يقتحموا الغرفه بقلق شديد، ركضت الي حضن والدها وهي تردف بصريخ مضحك:
_الحقني ياعلووووووه يابتاع الفل الحقني راجل بيكلمني وقالي هيخلي القطه تكاكي الحقني😂😂طب ده هيعملها ازاي طب😂

قهقه والدها بقوه قبل ان تلحقه زوجته بالضحك، اردف (علي) من بين ضحكاته التي لم يستطيع السيطره عليها:
_تلاقيكي كنتي بتحلمي ياهبله

ابتعدت (عائشه) عن حضنه وهي تهتف بتفكير:
_تفتكر

اماء (علي) بضحك مردفا:
_عوض عليا عوض الصابرين يااااارب😂
اقول ايه بس

نظر (علي) الي زوجته هاتفا:
_مش كنتي عايزه البنت ياختي اهي جتلك اهي اشبعي بيها بقي😂😂

غادر (علي) الغرفه لتردف (هيام) والدتها:
_انتي عارفه انا ديما كنت بسمع ان البنات حلويات وسكريات علشان كده كان نفسي اجيب بنت حلوه كده ومسكره لكن بعد ما خلفتك وبليت البشريه بيكي اكتشفت ان ممكن البنات تبقي مزعجاب هبلات مجنونات كده يعني 😂😂
بجد بجد ربنا يكون في عون اللي هيتجوزك بلوه وهتتحدف عليه😂

غادرت (هيام) الغرفه لتردف (عائشه) باستنكار:
_مالهم دول
هو انا عملت ايه يعني
ده انا عسل وسكر مسكر بالسكر
ده انا مفيش مني اصلا
تبا لتواضعي خلاثي عليا😂😂😂
صراحه ليهم حق يقولوا هبله ايه اللي انا بقوله ده بس
يلا ما علينا لما اروح واكمل نومي يمكن القي الراجل صدق وخلي القطه تكاكي😂

استقلت (عائشه) علي فراشها لتذهب في ثبات عميق، وهي غافله عن ذلك الذي ظل علي الهاتف واستمع لحديثهم جميعا، لم يستطيع السيطره علي قهقهاته لينفجر ضاحكا بقوه استغربها جميع الجالسين معه، فمن تلك التي استطاعت ان تجعله يقهقه بشده بعدما كان لا يبتسم حتي.
...........................................................................................
علي الجهه الاخري بعد قليل من الوقت،كان يجلس وعقله منشغل بتلك المعتوهه،لم تستطيع اي فتاه ان تشغل باله من قبل، لكنها مختلفه مختلفه كثيرا، شعر كأنها تشع براءه وهبل علي كثير من الجنان،قاطع تفكيره حديث اخيه الذي دلف الي الغرفه ركضا ليخبره بما جعله يشعر بالسعاده تدفق بداخله وهذا يحدث للمره الاولي علي الاطلاق:
_عرفت عنها كل حاجه ياكبير الكباير

ابتسم (انس) بشده ليردف (مالك) بمرح:
_بركااااتك ياعااائشه

استعاد (انس) جموده ليهتف بجديه:
_اتلم وقولي كل حاجه عنها

هتف (مالك) بابتسامه سعيده فلأول مره يشعر ان مشاعر اخيه تحركت تجاه فتاه:
_بص ياسيدي اسمها عائشه علي
بنت محترمه جدا جدا وملهاش اي علاقه بالشباب نهائي
داخله سنه اولي كلية تربيه خاصه
بتعشق الاطفال والاطفال بتعشقها لانها مجنونه جداااا وحنينه عليهم كمان
هي البنت الوحيده لمامتها وباباها وهما اغلي حاجه في حياتها وهما كذلك
والدها راجل طيب جداااا وغلبان يعني عنده محل صغير كده جنب البيت بيبيع فيه كتب وبيصور واقلام وحاجات المدرسه مع شويه حلويات وهي اوقات كتير اوي بتنزل تقف فيه معاه علشان تساعده
الجيران كلهم بيحبوها وبيحترموها لانها ديما جدعه معاهم بس بتحب المقالب جدا وهرياهم مقالب برضو
بس رغم كده كل ده مع البنات والستات بس
ملهاش علاقه بالرجاله غير في حدود الادب حتي جنانها دي مبيظهرش مع الرجاله خالص
هي لابسه خمار وهدومها ديما بتبقي واسعه بس كده
اه في حاجه كمان نسيت اقولهالك هي عندها مشكله هبله اوي
وهي انها اول مبتصحي من النوم مبتعرفش هي بتقول ايه بتقول اي كلام اهبل وممكن تنسي انها قالته اصلا

ابتسم (انس)بشده فبسبب هذه المشكله هو رأي جنانها الذي اعجبه للغايه, لكنه لا يفوته شئ لذا اردف ومقلتيه تلمعان بخبث:
_وانت عرفت كل ده منين بقي
اصل يعني اكيد الحاجات دي اقرب حد ليها هو اللي ممكن يقولها

ابتسم (مالك) علي ذكاء اخيه ليهتف بذكاء مماثل:
_خليك في حالك ياعم انس
انت كل اللي ليك اني جبتلك الاخبار كلها بس
يلا الحق اطير انا بقي علشان الحق شغلي

اردف (انس) بتساؤل:
_لسه مش عايز ترجع تشتغل معانا

هز (مالك) رأسه بنفي قبل ان يهتف:
_لا ياعم مليش انا في شغل معارض العربيات انا
خليني في الشغل اللي بحبه احسن

اماء (انس) باحترام لرغبته، اقترب منه (مالك) وقبله في جبهته قبل ان يغادر الغرفه،ابتسم (انس) علي حنان اخيه،فمالك هو الاخ الاكبر والوحيد له، رغم انهم ليس من اما واحده لكنه يعشقه بشده، ارجع راسه للخلف ليسبح بأفكاره لتلك الفتاه التي شغلت عقله مره اخري، فهل ستقبل الزواج به ام سترفضه.
...........................................................................................
عندما استيقظت عائشه مره اخري،جلست علي الفراش قليلا ثم همست بتفكير لنفسها:
_بقالي كتير معملتش مقلب للحاج والحاجه
طب اعمل فيهم ايه
افرقع صاوريخ لا قديمه وعملتها كتير لدرجة بقي عندهم برود منها😂
احطلهم شطه في العصير لا برضو هرشووها خلااص😂😂
طب اعمل فيهم ايه بقي اممم
فكري يابت ياعائشه هتعملي فيهم ايه شغلي المخاميخو ده في حاجه مفيده بدل ما هو قاعد كده😂

بعد كثير من الوقت اخدته عائشه في التفكير بعمق في المقلب الجديد الذي تريد ان تفعله في والديها، اخيرا وجدته لذا قفزت بشده سعيده علي االفراش هاتفه😂:
_الله عليا ياام مخموخ جامد هي دي المقالب ولا بلاش 😂
هو اينعم يعني الحاجه هتقتلني لما تعرف انه مقلب بس هعمله برضو😂هيا اشتعل ايها المنزل فوالدتي لن تصمت والضحيه هو والدي المسكين علي بتاع الفل💃😂
قهقهت عائشه بشده ثم التمعت مقلتيها بخبث قبل ان تبدأ المقلب😂

خلص الفصل علي كده 😂
يارب تكون عجبتكم وضحكتم😂انا عارفه ان الفصل صغنن بس معلشي علشان اول فصل بقي😍مستنيه رأيكم في اول فصل في النوفيلا دي كده البدايه ولسه الضحك جاي ورا النوفيلا دي هتبقي كوميديه اخر حاجه و عائشه هتوريكوا الهبل علي اصوله😂وطبعا فيها تشويق لاني بحب التشويق كتيير وفيها كام معلومه دينيه كده😍وعلفكره هتعرفوا ازاي اتعرفوا في باقي الفصول❤تتوقعوا بقي ايه
تفتكروا ايه المقلب اللي عائشه هتعمله😂وعائشه هتوافق وهتجننه ولا هترفض وهتجننه اكتر وهدوخه جامد اوي وممكن ميقدرش يتجوزها برضو ولا تفتكروا عائشه هتعمل حاجه تانيه غير الاتنين وهتكون مش متوقعه لينا كلنا💃💃💃استنوني بكره علشان نشوف عائشه الهبله هتعمل ايه وهتتصرف ازاي لما تعرف ان انس اتقدم لها ولما يقولها اتقابل معاها امتي وانه هو اللي قالها انه هيخلي القطه تكاكي😂
google-playkhamsatmostaqltradent