U3F1ZWV6ZTE0NTkwMzMxMzUwX0FjdGl2YXRpb24xNjUyODgzMjYyNTQ=

رواية مج نسكافيه الفصل الخامس 5 - عفت بشندي

الفصل الخامس 5 من رواية مج نسكافيه للكاتبة عفت بشندي

رواية مج نسكافيه الفصل الخامس 5 كامل

وصلوا البلد... اخدت الخالة تقى تفرجها البيت والارض... كان عاملة زى الطفلة الصغيرة بجد... فرحانة بكل حاجة... هى بتحب الطبيعة وبتنسجم اوى معاها
بس اللى قلقها ان الخالة حددت اوضة ليها هى وادهم... بصوا لبعض وماعرفوش ولا قدروا يعترضوا...
وشوشوت تقى الخالة ضحكت واخدتها اوضتها
خرجت لابسة جلابية فلاحى ومنديل وطرحة... وكمان رسمت على دقنها زيهم.... الجد والكل الحاضرين بما فيهم ادهم ماتوا من الضحك...
وميادة... واقفة متضايقة وقرفانة ... بس بتحاول تساير الجو وتضحك معاهم ...
اتفرقوا وكل واحد راح يشوف حاله.. وميادة طبعا لازقة لادهم
- شايفة جمال البلد... الواحد هنا بينقى روحه
- ينقى ايه... مع الناموس والروايح دى.. طب ماننقى روحك ف باريس ولا ايطاليا ولا حتى تركيا او شرم ... بجد مش متخيلة دكتور زيك يحب مكان زى دا
- انا بحب الحاجة النقية بدون تدخلات البشر.. والناس اللى على سجيتها من غير تزييف ولا تلوين.. دى طبيعتى يا ميادة
- خلاص حبيبى ... وانا معاك ف اى حاجة تحبها وامرى لله
- طب ابعدى شوية... احنا مش ف مصر.. وهنا انا راجل متجوز
- يوووووه.. امال انا جيت ليه مش عشان اكون جنبك
- انا شايف انك غلطتى انك طلبتى تيجى... لان طبيعتك ما تنفعش هنا.. ولا اقولك... ماتروحى تقعدى مع خالتى وتتعلمى زى تقى
- زى مين؟؟؟ انت عاوزنى اعمل زى تقى ؟؟؟ شوووور طبعا ما ينفعش
- هو فعلا ما ينفعش... عموما انا رايح لجدو عشان معاد الدوا
سابها وهى متضايقة... وشايفة فعلا انها غلطت لما جت مكان قذر زى دا على حد وصفها
**************

عدى ادهم عند الفرن ... لقى تقى بتخبز فطير معاهم... قالها
- تعالى هنا انتى عاوزة تفضحينى... دا خبيز عيش وفطير مشلتت يا بتاعت الكرواسون والباتون ساليه
- نعم نعم... انا بتاعت كل حاجة ... تعالى دوق وانت تعرف
دخل داق العيش والفطير... عجبوه اوى
- تسلم ايدك يا خالة
- والله يا ولدى ما حطيت يدى... دى عمايل مرتك... طلعت صعيدية صوح ... شاطرة وواعية
برق ادهم ... مش مصدق ان زئردة ممكن تكون شاطرة كدة
- دا بجد يا تؤتؤ... وانا اللى كنت فاكرك شاطرة ف النسكافيه بس
- لا والله.. مانت عارف انى كنت بحب اروح مع بابا بلده من زمان ومن وانا مفعوصة كدة كنت زى السوسة واراقبهم واتعلم
وبعدين انت بتاكل وتنكر ليه يا قط.. ... نسيت الاكل اللى بتاكله كل يوم .. وسندوتشات البيض بالبسطرمة اللى بهلك فيها
- هههههههههههههه... طب ماتبوظيش شكلك ادام خالتى يا بتاعت البيض والبسطرمة
- لا... مش هيبوظ... دى حلبت البجرة ونضفت مكانها ... ولمت البيض من تحت الفراخ... وعجنت وخبزت ... وعملتلى خلطة جبنة جديمة خلت الضغط ما علاش عليا... البت دى بتى من انهاردة... ولو ضايقتها ماحدش هيوجفلك غيرى
- يخرب عقلك... قلبى خالتى وضمتيها لصفك ... اه يا قادرة يا جبارة
- بت يا تجوى .. مالكيش دعوة بيه من اليوم.. انتى تبعى اااانى
- كدة يا خالة ... دانتى حبيبتى من زمان تقلبك عليا بطبق جبنة
- وانت حبيبى ووليدى ... بس تجوى بتدخل الجلب خبط اكده... ودلوق ضمنت انك تسمى بتك باسمى زى ما كنت بتقول... عشان انت وهى بقيتوا ولادى مش انت بس.... الا صحيح مفيش حاجة كده جاية ف السكة
بصوا لبعض... تقى اتكسفت بس حاولت تدارى بضحك
- يا خالة عندينا بيجوا بتوك توك... على مهلهم يعنى ... مستعجلة ليه
- نفسي اشيل ولادك انتى وادهم يا تجوى ... بت تكون حمار وحلاوة زى امها كدة
- هو ايه تقوى دة... اسمها تقى
- ماعارفاش اجوله.... تجوى حلو ... ولا مش عاجبك يا بنيتى
- وربنا لو قلتى عباس حتى هيعجبنى يا ست الكل
- طيب هسيبكم مع بعض تكملوا وصلة الحب دى ... وانا هتمشى شوية... ولما اجى يا تقوى تبقى تحطيلى رجليا ف مية وملح... ماحنا ف البلد باه
- ليه يا خوى احطك كلك ف العجين اسهل
وقامت عشان تجرى وراه... جرى وقالها خلاص اسف اسف
لما خرج ميلت عليها الخالة وقالتلها
- تجوى يا بتى .. خلى بالك من جوزك... البت حمادة دى ما لداش علي
- حمادة مين... هههههههههههههههههه قصدك ميادة
- ايوة ... دى لازجاله زى العمل الرضى... خلى بالك منيها احسن تلطشه منك
- ماتقلقيش يا خالة ... ادهم مش هيعمل حاجة غلط
- تعرفى يا بنيتى .. اللى يشوف هزارك وضحكك يجول بت خفيفة... لكن انتى دماغك توزن ميت بلد... وانتى وادهم لاجين على بعض جوى... كانكم مخلوجين لبعضيكم
- انا وادهم؟؟؟ ههههههههههههههههههههههه
- بتضحكى ليه... يا بتى ادهم تربيتى وماحدا يعرفه زيي... وبجولك انتى مخلوجاله... ربنا يحميكم ويخليكم لبعض يا بتى واشيل عيالكم
- تسلمى يا خالة ...هو انتى اسمك ايه صحيح عشان اشوف هيبقى اسم بنتى ايه
- هو اسم جديم ... بس انى بحبه.. كفاية انه على اسم زوجة سيدنا محمد الاولى وحبيبته
- خديجة... الللللله... اسم جميل اوى ... ووعد هسمى بنتى بيه
  • رواية مج نسكافية الفصل السادس 6 أضغط هنا
  • ليصلك أشعار بالفصول الجديدة انضم إلينا عبر التليجرام أضغط هنا
قد يعجبك أيضا
الاسمبريد إلكترونيرسالة